Kolorowe zdrowe lody

by • 26 marca 2015 • KUCHNIA, WSZYSTKIE WPISY13 komentarzy2768

Jak sprawić, że dziecko codziennie zje solidną porcję jarmużu lub szpinaku, selera naciowego, a do tego natkę pietruszki i awokado. O kiwi czy cytrynie nie wspomnę. Banalnie proste. Serio. 

Nasza 4,5-latka się tym zajada. Czy Zosia to świadoma fanka zdrowego żywienia? Niekoniecznie.

Zosia po prostu lubi LODY :)

DSC_2407 DSC_2410

Wszystko zaczęło się jakiś czas temu, kiedy zaczęliśmy robić zielone koktajle. Przepadliśmy! Zielony koktajl to rewelacyjny początek dnia, a dla nas zazwyczaj jego zwieńczenie. Totalnie się uzależniliśmy i zielone koktajle robimy praktycznie codziennie. Zosia jednak nie podzielała naszego zachwytu i zielone smoothie z miejsca znalazło się na spalonej pozycji (nie ten kolor). Czasami udawało się przekonać ją do wypicia kilku łyków (dosłownie dwóch), ale to wszystko. Robiłam dla niej też żółte koktajle, ale i tutaj trudno mówić o jakimś sukcesie.

DSC_2311

Po kilku nieudanych próbach przełamania oporu, zachęcania i kamuflowania zielonego koktajlu w szklance o innym kolorze, pomyślałam, że spróbuję jeszcze innej metody. Cóż, z matką nie wygrasz ;p

Wyjęłam foremki do lodów kupione dawno temu w Rossmannie, nalałam do nich koktajl i wstawiłam do zamrażalnika. Następnego dnia powiedziałam Zosi, że mam dla niej niespodziankę – ZIELONE LODY!!!

Oczywiście, że zapytała z czego… Nie lubię kłamać, więc powiedziałam, że to tajemnicza receptura i nie mogę zdradzić sekretu, ale na pewno są tam gruszki i banany! (Bo były, a Zosia je lubi). Przynęta została połknięta. Zosia zjadła pierwszego loda, po czym jeszcze dwa kolejne :) I tak oto zielone lody (a tak naprawdę sorbety) na stałe weszły w skład naszego żywienia.

Oprócz zielonych, robimy też żółte, pomarańczowe i czerwone – wszystkie warzywno-owocowe.

Przepisy poniżej!

DSC_2199 DSC_2200 DSC_2278 DSC_2279 DSC_2275 DSC_2276

Zielone lody można zrobić w kilku wersjach. Najlepiej znaleźć swój własny ulubiony miks warzyw.

 

ZIELONE LODY

 

WERSJA 1

  2 garście jarmużu/szpinaku/roszponki

  pół pęczka natki pietruszki

  2-3 kiwi

  1 duży dojrzały banan  

  woda

 garść orzechów włoskich (opcjonalnie, najlepiej umieścić je w blenderze jako pierwsze)

 

  WERSJA 2

  1 pałka selera naciowego

  pół dojrzałego awokado

  pół pęczka natki pietruszki

  sok z jednej cytryny

  dwie dojrzałe gruszki

  woda

*

DSC_2376 DSC_2411 

Nasza córka traktuje te lody jako pełnoprawne słodycze. Kiedy przychodzi do mnie po coś słodkiego, proponuję jej loda, a ona z zachwytem mówi TAK! Naprawdę, samej mi się nie chce wierzyć :)

 

POMARAŃCZOWE LODY

 

  sok z 1 pomarańczy

  1 pałka selera naciowego

  1 słodka marchewka (lub pół marchewki, pół dojrzałego banana)

  1 dojrzałe mango

  woda

 

DSC_2858 DSC_2862

 

CZERWONE LODY

 

  WERSJA 1

pół buraczka (najlepiej słodkiego)

  1 zielone jabłko

  sok z połowy cytryny

  banan (opcjonalnie)

  woda

 

WERSJA 2

  2 garście truskawek/malin/sok z 1 granata

  garść roszponki

1 dojrzały banan

  woda

 

DSC_2358 DSC_2430

Czerwone lody w wersji pierwszej mają dość intensywny posmak buraczka więc nie wszystkie dzieci je przełkną.

 

ŻÓŁTE LODY

 

  sok z 1 pomarańczy

  pół dojrzałego melona

  1 dojrzały banan (lub garść świeżego ananasa)

  woda

 

DSC_2763 DSC_2852

Do żółtych lodów do tej pory nie dodawałam żadnych warzyw, ale to połączenie owoców jest naprawdę pyszne!

 

Jakie są zalety takich lodów? Jest ich mnóstwo!

* witaminowa bomba (konia z rzędem temu, kto przekona dziecko do zjedzenia takiej ilości zielonych warzyw i to codziennie)

* zielone koktajle powinno się pić małymi łykami, mieszając je ze śliną – lodów nie da się jeść inaczej, więc siłą rzeczy enzymy trawienne się uaktywniają

* zastępują tradycyjne słodycze

* możesz podać je dziecku nawet przed obiadem :)

*

O czym warto pamiętać?

* do blendera najpierw wrzucamy orzechy i zieleninę, później owoce, na koniec zalewamy wodą i blendujemy

* żelazo najlepiej wchłania się z witaminą C więc do zielonego koktajlu warto dodać sok z cytryny lub kiwi

* najlepiej użyć blendera o większej mocy (700-800W); takie bez problemu zmielą orzechy i zieleninę

*

DSC_2692 DSC_2700 DSC_2714  DSC_2825 DSC_2819  DSC_2786 DSC_2831 DSC_2712DSC_2832 DSC_2836

TUTAJ znajdziecie mnóstwo innych przepisów na kolorowe koktajle

Pin It

Related Posts

13 Responses to Kolorowe zdrowe lody

  1. Kika napisał(a):

    Ago, jesteś wielka :))

  2. Liku82 napisał(a):

    na to nie wpadłam…muszę koniecznie kupić foremki do lodów i wypróbować – bo u nas to samo – próba wypicia smoothie z banana, kiwi i mango – co przecież jest pyszne- zwykle kończy się tak samo – łyk i dziękujemy…a już nie mówię o tym, żebym jej dodała tam pietruszki czy roszponki…:-)

    • Sunspotter napisał(a):

      Lidzia mam nadzieję, że u Was też się sprawdzą lody :) U nas Zosia już od jakiegoś czasu wie, że lody są z koktajlu (Daniel się wygadał), ale mimo wszystko dalej je. Ja dawniej robiłam jeszcze lody na mleku kokosowym z owocami. Na początek zrób bardzo słodkie – nie żałuj banana – i powinno być ok :)

  3. Casper napisał(a):

    niezły pomysł!! z razji że sam takich rzeczy nie robie – jako mężczyzna ;p – powiem Adze mojej co i jak ma robić :D

  4. Sara napisał(a):

    Rewelacja. Jeremi wcina lody z natki pietruszki, aż mu się uszy trzęsą! Próbowałam kiedyś lodów z kaszy jaglanej, ale nie wchodziły tak łatwo. Może to kwestia wieku – ponowię próbę;-)
    Dzięki!

  5. WasabiSan napisał(a):

    Przepraszam, a wody ile trzeba dawać?

    • Sunspotter napisał(a):

      W zalażności od tego, jaką konsystencję lodów chcemy, dodajemy minimum (np. szklankę) dla lodów bardziej gęstych, lub około pół litra dla lodów sorbetowych. Ja osobiście dodaje mniej wody, ponieważ warzywa i tak ją w sobie zawierają. Za to kiedy robię typowy koktajl (do wypicia od ręki), dodaję więcej wody.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *