Kolorowe zdrowe lody

Jak sprawić, że dziecko codziennie zje solidną porcję jarmużu lub szpinaku, selera naciowego, a do tego natkę pietruszki i awokado. O kiwi czy cytrynie nie wspomnę. Banalnie proste. Serio. 

Nasza 4,5-latka się tym zajada. Czy Zosia to świadoma fanka zdrowego żywienia? Niekoniecznie.

Zosia po prostu lubi LODY :)

DSC_2407 DSC_2410

Wszystko zaczęło się jakiś czas temu, kiedy zaczęliśmy robić zielone koktajle. Przepadliśmy! Zielony koktajl to rewelacyjny początek dnia, a dla nas zazwyczaj jego zwieńczenie. Totalnie się uzależniliśmy i zielone koktajle robimy praktycznie codziennie. Zosia jednak nie podzielała naszego zachwytu i zielone smoothie z miejsca znalazło się na spalonej pozycji (nie ten kolor). Czasami udawało się przekonać ją do wypicia kilku łyków (dosłownie dwóch), ale to wszystko. Robiłam dla niej też żółte koktajle, ale i tutaj trudno mówić o jakimś sukcesie.

DSC_2311

Po kilku nieudanych próbach przełamania oporu, zachęcania i kamuflowania zielonego koktajlu w szklance o innym kolorze, pomyślałam, że spróbuję jeszcze innej metody. Cóż, z matką nie wygrasz ;p

Wyjęłam foremki do lodów kupione dawno temu w Rossmannie, nalałam do nich koktajl i wstawiłam do zamrażalnika. Następnego dnia powiedziałam Zosi, że mam dla niej niespodziankę – ZIELONE LODY!!!

Oczywiście, że zapytała z czego… Nie lubię kłamać, więc powiedziałam, że to tajemnicza receptura i nie mogę zdradzić sekretu, ale na pewno są tam gruszki i banany! (Bo były, a Zosia je lubi). Przynęta została połknięta. Zosia zjadła pierwszego loda, po czym jeszcze dwa kolejne :) I tak oto zielone lody (a tak naprawdę sorbety) na stałe weszły w skład naszego żywienia.

Oprócz zielonych, robimy też żółte, pomarańczowe i czerwone – wszystkie warzywno-owocowe.

Przepisy poniżej!

DSC_2199 DSC_2200 DSC_2278 DSC_2279 DSC_2275 DSC_2276

Zielone lody można zrobić w kilku wersjach. Najlepiej znaleźć swój własny ulubiony miks warzyw.

 

ZIELONE LODY

 

WERSJA 1

  2 garście jarmużu/szpinaku/roszponki

  pół pęczka natki pietruszki

  2-3 kiwi

  1 duży dojrzały banan  

  woda

 garść orzechów włoskich (opcjonalnie, najlepiej umieścić je w blenderze jako pierwsze)

 

  WERSJA 2

  1 pałka selera naciowego

  pół dojrzałego awokado

  pół pęczka natki pietruszki

  sok z jednej cytryny

  dwie dojrzałe gruszki

  woda

*

DSC_2376 DSC_2411 

Nasza córka traktuje te lody jako pełnoprawne słodycze. Kiedy przychodzi do mnie po coś słodkiego, proponuję jej loda, a ona z zachwytem mówi TAK! Naprawdę, samej mi się nie chce wierzyć :)

 

POMARAŃCZOWE LODY

 

  sok z 1 pomarańczy

  1 pałka selera naciowego

  1 słodka marchewka (lub pół marchewki, pół dojrzałego banana)

  1 dojrzałe mango

  woda

 

DSC_2858 DSC_2862

 

CZERWONE LODY

 

  WERSJA 1

pół buraczka (najlepiej słodkiego)

  1 zielone jabłko

  sok z połowy cytryny

  banan (opcjonalnie)

  woda

 

WERSJA 2

  2 garście truskawek/malin/sok z 1 granata

  garść roszponki

1 dojrzały banan

  woda

 

DSC_2358 DSC_2430

Czerwone lody w wersji pierwszej mają dość intensywny posmak buraczka więc nie wszystkie dzieci je przełkną.

 

ŻÓŁTE LODY

 

  sok z 1 pomarańczy

  pół dojrzałego melona

  1 dojrzały banan (lub garść świeżego ananasa)

  woda

 

DSC_2763 DSC_2852

Do żółtych lodów do tej pory nie dodawałam żadnych warzyw, ale to połączenie owoców jest naprawdę pyszne!

 

Jakie są zalety takich lodów? Jest ich mnóstwo!

* witaminowa bomba (konia z rzędem temu, kto przekona dziecko do zjedzenia takiej ilości zielonych warzyw i to codziennie)

* zielone koktajle powinno się pić małymi łykami, mieszając je ze śliną – lodów nie da się jeść inaczej, więc siłą rzeczy enzymy trawienne się uaktywniają

* zastępują tradycyjne słodycze

* możesz podać je dziecku nawet przed obiadem :)

*

O czym warto pamiętać?

* do blendera najpierw wrzucamy orzechy i zieleninę, później owoce, na koniec zalewamy wodą i blendujemy

* żelazo najlepiej wchłania się z witaminą C więc do zielonego koktajlu warto dodać sok z cytryny lub kiwi

* najlepiej użyć blendera o większej mocy (700-800W); takie bez problemu zmielą orzechy i zieleninę

*

DSC_2692 DSC_2700 DSC_2714  DSC_2825 DSC_2819  DSC_2786 DSC_2831 DSC_2712DSC_2832 DSC_2836

TUTAJ znajdziecie mnóstwo innych przepisów na kolorowe koktajle

Comments (13)

  • Avatar

    Kika

    Ago, jesteś wielka :))

    Reply

    • Avatar

      Sunspotter

      Och :-))) :*

      Reply

  • Avatar

    Liku82

    na to nie wpadłam…muszę koniecznie kupić foremki do lodów i wypróbować – bo u nas to samo – próba wypicia smoothie z banana, kiwi i mango – co przecież jest pyszne- zwykle kończy się tak samo – łyk i dziękujemy…a już nie mówię o tym, żebym jej dodała tam pietruszki czy roszponki…:-)

    Reply

    • Avatar

      Sunspotter

      Lidzia mam nadzieję, że u Was też się sprawdzą lody :) U nas Zosia już od jakiegoś czasu wie, że lody są z koktajlu (Daniel się wygadał), ale mimo wszystko dalej je. Ja dawniej robiłam jeszcze lody na mleku kokosowym z owocami. Na początek zrób bardzo słodkie – nie żałuj banana – i powinno być ok :)

      Reply

  • Avatar

    Casper

    niezły pomysł!! z razji że sam takich rzeczy nie robie – jako mężczyzna ;p – powiem Adze mojej co i jak ma robić :D

    Reply

    • Avatar

      Sunspotter

      Hehehe już ja z nią porozmawiam i zrobi Ci szkolenie ;p

      Reply

  • Avatar

    Sara

    Rewelacja. Jeremi wcina lody z natki pietruszki, aż mu się uszy trzęsą! Próbowałam kiedyś lodów z kaszy jaglanej, ale nie wchodziły tak łatwo. Może to kwestia wieku – ponowię próbę;-)
    Dzięki!

    Reply

  • Avatar

    WasabiSan

    Przepraszam, a wody ile trzeba dawać?

    Reply

    • Avatar

      Sunspotter

      W zalażności od tego, jaką konsystencję lodów chcemy, dodajemy minimum (np. szklankę) dla lodów bardziej gęstych, lub około pół litra dla lodów sorbetowych. Ja osobiście dodaje mniej wody, ponieważ warzywa i tak ją w sobie zawierają. Za to kiedy robię typowy koktajl (do wypicia od ręki), dodaję więcej wody.

      Reply

Leave a comment